The two heads in the Coronini collections were not included in the group of 49 works repeatedly exhibited since 1793, as they had probably been previously sold by Messerschmidt's brother, who affixed the initials “F. M. Sch.” and perhaps also intervened with some cold finishing.
Unlike the other works in the series, which were able to stand on their own on a base directly incorporated into the bust, the Gorizian works, following subsequent reworking, instead rest on a wooden support, set into an alabaster pedestal. Identified by scholars as Variant of the Greater Simplicity of Spirit, this head was named by Count Guglielmo Coronini the Sneeze.
Presentate inizialmente come un fenomeno da baraccone, esibite nelle fiere per il divertimento del pubblico, le “teste di carattere” di Messerschmidt sono state oggetto di una vera e propria rivalutazione artistica e critica solo a partire all’inizio del Novecento, quando se ne cominciò a cogliere la profonda carica innovativa, grazie anche alle moderne teorie della psicoanalisi che cercarono di fare luce sui processi creativi dello scultore. L’interesse nei confronti di Messerschmidt è andato in seguito crescendo progressivamente soprattutto nei paesi di lingua tedesca, fino a diventare, nell’ultimo decennio, un vero e proprio fenomeno internazionale.